Samen Buurten
Samen Buurten

Kunst in de wijk

Voor Vincents Tekenlokaal heb ik onderzocht hoe wijkbewoners het beste bereikt konden worden over creatieve activiteiten bij hen in de buurt. Deze afdeling van Stadsmuseum Tilburg ontwikkelt en geeft tekenlessen vanuit het erfgoedverhaal van de jonge Vincent van Gogh, die in Tilburg op school heeft gezeten. Dit project stond in het teken van het TOETATWA-programma*. Met dit programma verzorgt Vincents Tekenlokaal culturele activiteiten in een specifieke Tilburgse wijk als onderdeel van een meerjarig programma. Met uiteindelijk als doel in de hele gemeente te zijn geweest. Bij het afstudeeronderzoek werd gekeken naar de manier waarop wijkbewoners bereikt kunnen worden hierover door middel van een ontwerp en welke handvatten voor medewerkers van Vincents Tekenlokaal hiervoor nodig zijn.

 

*De naam TOETATWA is geïnspireerd op de woorden van Van Gogh. Hij schreef veel brieven. Hij sloot zijn brieven aan zijn broer vaak af met ‘Tout
à toi, Vincent’ (geheel de jouwe, Vincent).

Bestaande netwerken in de wijk en informele ontmoetingen speelden een belangrijke rol in de wijk. De wens om deze verbanden in kaart te brengen om daar als Vincents Tekenlokaal bij aan te kunnen haken om vertrouwen te krijgen binnen de wijk heeft geleid tot het concept ‘Samen buurten’. Dit concept werkt als rode draad in het project. Dit concept draait om het buurtgevoel en persoonlijke netwerken door met elkaar in gesprek te gaan

Stadsmuseum Tilburg TOETATWA Samen buurten Esmee Visser illustratie social design
Stadsmuseum Tilburg TOETATWA Samen buurten Esmee Visser illustratie social design

Als tekendocenten zijn de medewerkers van Vincents Tekenlokaal dagelijks bezig met beeld. Een instructie met veel tekst zou daarom niet bij hen passen. Daarnaast nodigt dat mensen uit de wijk ook niet uit om hun ideeën te delen. Om deze groepen met elkaar in gesprek te laten gaan zijn visuele hulpmiddelen in de vorm van een kaartenset ontworpen om abstracte begrippen en structuren begrijpelijk te maken en zo als gespreksstarter te dienen. Het bieden van opties maakt het proces laagdrempeliger dan wanneer er zelf bedacht moet worden welke factoren er van belang zijn. Voor het overzicht zijn factoren geordend in de drie categorieën mensen, media en plekken.